Megszületett a döntés Magyarország legújabb, immár 21. Duna-hídja, a Mohácsnál épülő átkelő eljárásában, miután megjelent az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben a beérkezett ajánlatok elbírálásáról szóló dokumentum.

A Magyar Építők beszámolója szerint a nyertes és egyben legolcsóbb ajánlatot – három pályázó közül – a Duna Aszfalt Zrt. tette, az óriásberuházás pedig hazánk történetének egyik legjelentősebb infrastruktúrafejlesztési csomagja, értéke mintegy 294,96 milliárd forint.

A lap összeállítása szerint a híd különösen nagy jelentőséggel bír nemcsak a helyiek, hanem a teherforgalom számára is: segítségével tehermentesíthető a bajai híd, de kulcsszerepe lesz a déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrűben is, amely a sugárirányú gyorsforgalmi utak és a déli határ környéki városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait köti össze. Emellett a Balkán felől érkező forgalom számára is fontos útvonal lesz az átkelő.

A projekt három fő részre bontható, amelyek megvalósítására összesen 50 hónapja lesz a Duna Aszfaltnak.

Moháccsal szemközt közel 20 kilométernyi pálya és három híd épül

Az első szakaszában, az alföldi oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, majdnem 20 km-es, 2×1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2×2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is építenek majd, míg Újmohácsnál négyágú szintbeni csomópont készülhet 2×2 sávos, osztottpályás kialakítással. Itt a 3 közúti hidat, 1 hatnyílású műtárgyat 28,1 + 35,4 + 3×45,4 + 33,1 m-es támaszközzel, 2 kéttámaszú műtárgyat 12,79 m-es és 35,52 m-es támaszközzel valamint kerékpárút levezetését építik ki az új Duna-hídról – írja a közbeszerzési dokumentáció.

A Duna és az ártéri szakaszok felett összesen 756 méteren emelnek három egybefüggő hidat

A második szakaszban maga a híd épül meg, a Duna-folyam keresztezése érdekében két ártéri híd és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban. A tervek szerint a hidak szerkezeti rendszere kéttámaszú, alsópályás acél ívhíd, amely zárt szekrény keresztmetszetű merevítőtartókkal és ívekkel, ortotróp acél pályalemezzel és kétoldali, hálós elrendezésű felfüggesztéssel készül el.

A teljes szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívek egymás felé döntött kialakításúak, amelyeket X-rácsozatú keresztkötés-rendszer kapcsol össze. A Duna-híd is 2×2 sávos, osztottpályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.

Könnyű lesz eljutni az autópályáig

A harmadik szakaszban pedig a hídhoz a Dunántúli oldalon csatlakozó, egybefüggően 8,5 km hosszúságú 2×2 sávos, osztott pályás út épül meg az M6-os autópályáig. Ennek első része az 56-os és 57-es utak körforgalmi csomópontjáig, 2,7 kilométer hosszan a meglévő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után készülhet majd el. E szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó többnyílású műtárgy is épül, egy iparvágányok feletti háromnyílású műtárgyat is létesítenek, illetve egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy kerékpáros aluljáró is a projekt része. Szintén a harmadik szakaszban a jelenlegi 2×1 sávos 57-es utat 2×2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett körforgalomtól az M6 autópályáig, amelyet kétsávos turbó körforgalommá bővítenek, de létesítenek még

  • három új turbó körforgalmat,
  • három kéttámaszú műtárgyat,
  • valamint egy kéttámaszú kerékpáros műtárgyat is.

(via Magyar Építők, fotó: Speciálterv)