Kezdőlap Gazdaság Remek karrier...

Remek karrierekről, biztos munkahelyekről számol be a szakképző igazgatója

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Baranya Megyei SZC Garai Miklós Technikum és Szakképző Iskola Siklóson számos lehetőséget nyújt mindazok számára, akik helyben szeretnének továbbtanulni. Mikola Lajos igazgató büszkén meséli, hogy minden tekintetben (felszereltség, minőség és megmérettetések) felveszik a versenyt a pécsi iskolákkal. Sőt, a végzett diákok közül többen csodás karriert tudhatnak magukénak.

Mekkora kihívást jelent, hogy egy kisvárosban található az iskola? Fel tudjátok venni a versenyt a pécsi intézményekkel?

–A beiskolázási időszakban valóban nem vagyunk egyszerű helyzetben. Pécs nagy vonzerőt jelent a tanulóknak és szüleiknek. Szerencsére sokan belegondolnak abba az egyszerű ténybe, hogy a gyermeküknek nem kell napi több órát utazással tölteni, ezért bár érzékeljük a versenyt, de beiskolázásunk stabil, sőt enyhe emelkedést mutat. Az oktatás színvonala nálunk is van olyan jó, mint egy pécsi iskolában. Az iskolai környezet szép, rendezett, a felszereltség jó. Számítógépes termek, kabinetek, laptopok, tabletek, projektorok, interaktív táblák segítik az oktatást. Mivel kis, 2-300 fős iskola vagyunk, így sokkal családiasabb környezetet tudunk biztosítani a diákok számára, mindenkire nagyobb figyelem jut. Az utóbbi években tanulmányi versenyeken OSZKTV-ken, ahol elindultunk, nemigen végzett előttünk pécsi iskola, általában a régió dobogóján vagyunk. Humán területen is szép eredményeket érünk el minden évben. Több országos és Kárpát-medencei döntősünk is volt. Friss hír, hogy a védőnők által felkészített csecsemőápoló csapatunk a vármegyei döntőt megnyerve országos döntőbe jutott. Széles a paletta, és ez az egyik bizonyíték arra, hogy mindenki jó valamiben. Mi és partnereink segítünk a diákjainknak, hogy kihozzák magukból a legjobbat.

Melyek a legnépszerűbb szakok?

–Nehéz erre egyértelmű választ adni. A képzések népszerűsége hullámzik. Vannak évek, amikor a vendéglátó szakmák beiskolázása erősebb, más években a kereskedelem a favorit. Az utóbbi évek azt jelzik, hogy a hegesztő képzésre igény van a vállalkozások részéről, és a tanulók közül is sokan választják. Az elmúlt két évben olyan túljelentkezés volt, hogy helyhiány miatt el kellett utasítanunk néhány jelentkezőt. Sikeres a pékek képzése is. Iskolánkban évek óta segítjük azokat a tanulókat, akik valamilyen okból nem tudták befejezni 16 éves korukig az általános iskolát, nekik a Dobbantó Programban kínálunk hátránykompenzálást, amit egy részszakma megszerzését célzó Műhelyiskolai Képzés fejez be. De hogy ne csak a nappalisokról beszéljek, sikeres az érettségizetteknek meghirdetett fodrászképzés, ezt az ágazatot bővítettük idén a kézápoló és műköröm építő képzéssel. Felnőtteknek a szakácsképzést kínáljuk, szeptembertől pedig a pincéreknek az üzletvezető és a falusi vendéglátó képzés elindítását tervezzük.

Mi volt a fő célkitűzésed, amikor elvállaltad az iskola vezetését?

–Elég gyorsan történt minden, egy hirtelen előálló kényszerhelyzetben lettem helyettesből vezető. Egy éves megbízást kaptam. Bár helyettesként sok mindent tudtam, az első számú vezető feladata más, így a fő célom az volt, hogy minél előbb magabiztosan átlássam a működési teendőket. A tanév végén pályáztam a meghirdetett vezetői állásra. Sikerült! A kollégák és a felsőbb vezetők is bizalmat szavaztak nekem és a pályázatomban megfogalmazott elképzeléseknek. Így nekiláthattam, hogy megvalósítsam ezeket, melyek helyességében maradéktalanul hiszek: építeni, megerősíteni, egy családias légkörű jó szakképző iskolát működtetni Siklóson.

Mennyiben változott ez az elmúlt évek során?

–A célok az iskolával együtt változnak, és újabbakat jelölnek ki. Mivel intézményünk stabil, már előtérbe kerülhettek a minőséggel kapcsolatos célok is. Folyamatosan javuló vizsgaeredmények, rendszeressé váló országos versenyeredmények, kommunikációs és neveltségi fejlődés a diákok körében, mindez kollégáim és diákjaim kemény munkáját dicséri. Mindez elégedettséggel tölt el, de a pedagógiában ezek a területek nagyon magasra fejleszthetőek. Dolgozunk is rajta, és igyekszünk minden évben előrébb lépni.

Hányan választják az érettségit?

–A nyolcadikosoknak idén nem kínáltunk technikumi képzést. Szakmunkásoknak indítunk érettségire felkészítő képzést. Ők két év alatt készülnek fel az érettségire, és csak négy tárgyból kell vizsgázniuk, mert a választható tárgyuk a szakmájuk.

Vannak-e információk a végzett tanulók elhelyezkedési sikerességével kapcsolatban?

–A gazdasági környezet olyan, hogy mindenki el tud helyezkedni, aki akar. Sok tanulónknak már a végzés évében megvan a munkahelye, hiszen duális partnereink nem titkolt célja a saját munkavállalók kitanítása. A pincérek például valamennyien rendelkeznek már előszerződéssel, jellemzően a mostani munkahelyükön. Minden szakmánkban bőven van erre példa. Vannak olyanok is, akik élve a törvény adta lehetőséggel, második szakma megszerzését tervezik. Vannak, akik érettségiben, majd felsőoktatásban gondolkodnak. A végzéstől kezdve a volt diákok térfelén pattog a labda. Tudok egészen káprázatos karrierekről itt a környéken, de külföldön is.

Mi a legfontosabb hitvallásotok?

–A tudás alapú közösségben hiszek. Ennek alapja a motiváció és a következetes, kemény munka. Tanáraink ilyenek, és ezt adják tovább a diákoknak. Azt valljuk, hogy mindenki jó valamiben, így minden együttműködő diákot el tudunk juttatni a sikeres szakmaszerzésig. Fontos az inklúzió, azaz mindenkit be- és elfogadunk. A legnagyobb örömöm az, amikor már a 9. évfolyam végére látványos a változás, mert ez sikeres 10-11. évet vetít előre.

Miben egyedi az iskola?

–Nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományokra, és az iskolai identitás megerősítésére. Fontos volt számomra – és ezt kollégáim is támogatták –, hogy az iskolának legyen neve, arculata. A Garai-brandet az oktatói testület álmodta meg, és építi, fejleszti munkával, szeretettel. A névválasztásnál fontos szempont volt a Siklóshoz kapcsolódás is.

Mire vagy a legbüszkébb?

A sikeres diákjainkra, az őket felkészítő kollégáimra, azaz iskolánkra, a Garaira.