Kezdőlap Kultúra Kivételes leh...

Kivételes lehetőség indult Siklóson a horvát nyelvtanulás elsajátítására

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

 

 

A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola intézmény tavaly szeptemberben indította el a horvát nyelv oktatását a nemzetiségi nyelvoktató program keretein belül a Siklósi Horvát Önkormányzat kezdeményezésére. Ezzel – a Baranya megyei kisvárosok soraiban – egyedülálló lehetőséget teremtett arra, hogy déli szomszédjaink nyelvét tanulják meg a helyi és környékbeli gyerekek.

Az általános iskola nem először áll a Siklósi Horvát Önkormányzat kezdeményezte ügy mellé, ugyanis a horvát nyelv oktatásának több éves múltja volt az intézményben. Ahogy Tolnai Ágnes, a Siklósi Horvát Önkormányzat elnökhelyettese és a Kanizsai Dorottya Általános Iskola tagintézményvezető-helyettese a Téma Baranya kérdésre elmondta: a 2015-ben újra alakult önkormányzat vezetőségének egyik fő célkitűzése volt a horvát nyelv oktatása intézményi keretek között. A kezdetben felsősöknek indított horvát nyelvi szakkör létszáma folyamatosan bővült az évek alatt. A horvát nemzetiségi önkormányzat munkájának köszönhetően a foglalkozás szerves része lett az országos horvát nyelvoktatás hálózatának. A gyerekek körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő szakkör pedig arra késztette a szervezőket, hogy magasabb szinten is biztosítsák a lehetőséget és visszahozzák a horvát nemzetiségi nyelvoktatást az iskolában: így a törvényi feltételek teljesítése után a 2022/23-as tanévben a Kanizsai Dorottya Általános Iskola egyik elsős osztályában elindult a horvát nemzetiségi nyelvoktató képzés.

A szervezők nagy hangsúlyt fektetnek az élményalapú oktatásra, a nyelvi órák mellett pedig a nemzetiségi népismeret közvetítése is a program része. Mivel a tanulóknak csak kis része érkezik horvát nemzetiségi családokból, nagyobb figyelmet fordítanak a magyarországi horvát nemzetiségi kultúra és az anyaország autentikusabb megismertetésére. Ehhez külsős szakemberek és partnerek segítségét veszik igénybe, így a mohácsi Kanizsai Dorottya Múzeum munkatársaival közösen ismertetik meg a tanulókkal a horvát kultúrát.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy a múzeummal közösen tudjuk megvalósítani a népismeretet. Kiváló szakemberek, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy minél hitelesebben és élményekkel gazdagon adják át a szükséges tudást”– fűzte hozzá Tolnai Ágnes.

A gyakorlat sikerességét bizonyítja, hogy az alkalmanként tömbösítve tartott egész napos tematikus foglalkozásokon még beiratkozás előtt álló óvodáskorú gyerekek is részt vesznek. Ezzel a leendő elsősök is megtapasztalhatják az iskola nyújtotta lehetőségeket.

Mivel a nyelvoktatás magas óraszámban történik, az általános iskolai tanulmányok elvégzéséig a középfokú nyelvvizsga szintjét is elérhetik a gyerekek. S mivel a gyerekek nagy része magyar családokból érkezik, az ő igényeikhez alkalmazkodva úgy alakítottuk ki a képzést, hogy negyedik osztálytól a horvát mellé az angol nyelvet is felvehetik a tanulók. A horvátországi partnerkapcsolatoknak köszönhetően a horvát és az angol nyelv összefonódhat a képzésben, a horvátországi látogatások során a gyermekek nem csupán a horvát nyelvi ismereteiket mélyíthetik el, hanem bepillanthatnak a horvátországi angol nyelvi képzési sajátosságokba is. Horvátország fizikai közelsége és jó partneri kapcsolataink miatt úgy gondolom, hogy olyan potenciálok vannak esetünkben a horvát nemzetiségi nyelvoktatásban, amit vétek lenne kihagyni – emelte ki Tolnai Ágnes, tagintézményvezető-helyettes. Hozzátette továbbá: az új nemzeti alaptanterv csak a nemzetiségi nyelvoktató programban teszi lehetővé második idegen nyelv oktatását az általános iskolában. Így a horvát nemzetiségi nyelvoktatóképzésben részt vevő gyerekek nem csupán egy, hanem két idegen nyelv ismeretével zárhatják nyolc éves tanulmányaikat.

Az iskola nyitottságát és támogatói szándékát valamint a horvát nemzetiségi önkormányzat kiemelt munkáját mutatja a példaértékű együttműködés. A szervezet költségvetésének nagy részét az iskola horvát nemzetiségi nyelv tanítására és a felső osztályban működő horvát nyelvi szakkör támogatására fordítja. Szintén az oktatásban kamatoztatja a Horvátországgal, mint anyaországgal kialakított kapcsolatait is: keresi a partnerkapcsolatokat a horvátországi oktatási és egyéb intézményekkel.

„A felső osztályban működő szakkör tagjainak például most szervezzük az Országos Horvát Önkormányzat nyelvi táborát, ami Pag szigetén lesz júniusban. A tengerparti nyelvgyakorlás lehetősége a horvát nemzetiségi nyelvoktató képzés egy nagyon kellemes és népszerű kiváltsága.” – hangsúlyozta Tolnai Ágnes. A tagintézmény vezető helyettes azt is hozzátette: tudjuk, hogy az első nemzetiségi nyelvoktató csoport elindulásával még nem dőlhetünk hátra, de szerencsére rengeteg tervünk van még. Folyamatosan keressük az újabb és újabb lehetőségeket a horvát nemzetiségi nyelvoktató program megvalósításában.