Kezdőlap Egészség Már megvannak...

Már megvannak új távlatok: így szélesedik ki a bicikliút-hálózat

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Baranya Vármegyei Fejlesztési Ügynökség NKft. vezette konzorcium a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP) elnyert 401 millió forintból 55 kilométernyi kerékpáros útvonalat alakítottak ki – erről számoltak be kedden sajtótájékoztatón. A Baranya vármegyét érintő távlatokról is beszámoltak.

A beruházás java részét közutakon, táblás kijelöléssel, forgalombiztonsági beavatkozások mellett valósították meg, de például Orfű és Kovácsszénája között természeti környezetben egy 1600 méter hosszú kerékpárút is épült.

A beruházás déli végpontja Kákics település, ahonnan Sellyét elérve kapcsolódhatnak a kerekezők a nemzetközi EuroVelo13 kerékpárúthoz, illetve a Ős-Dráva kerékpárúthoz, míg északi végpontján, Magyarszéknél pedig a Komló-Sikonda kerékpárút érhető el. A kerékpárút Orfűn is áthalad, ahonnan egy másik kerékpárúton Pécsig is el lehet tekerni.

– Nagy öröm számunkra, hogy egy komoly baranyai, turisztikai szempontból jelentős beruházás átadására kerülhet sor az év utolsó napjaiban – mondta Őri László, Baranya Vármegye elnöke. – Évekkel ezelőtt indult el Nagy Csaba országgyűlési képviselő, korábbi vármegyei elnök kezdeményezésére az a kerékpárút-fejlesztés, amely Nyugat-Baranyában teremt összeköttetést az Ormánságot is érintve. Ez egy olyan kerékpárút, amely észak-déli irányban átszeli a vármegyét, a nemrég megépült az Orfű és Kovácsszénája közötti szakasz az egyik legszebb lett.

Baranyában az elmúlt években több mint 20 helyszínen mintegy négymilliárd forint keretösszegből építettek hálózatos jelleggel bicikliutakat.

– A jövő is a hálózatban megvalósuló kerékpáros fejlesztéseké lesz, hiszen a Mohács 500 programhoz kapcsolódóan a mohácsi csata két helyszíne között is szeretnénk kerékpárutas kapcsolatot teremteni és két nemzetközi hálózatot, az EuroVelo6-ot és EuroVelo13-at fogja összekötni. A szemünk előtt lebegett, hogy Baranyát turisztikai értelemben is megerősítsük, feltegyük hazánk turisztikai térképére, hiszen természeti értékekben bővelkedő Nyugat-Mecseket sikerült összekötni a kulturális és építészeti szempontból egészen egyedi adottságokkal rendelkező és az ország egyik legnehezebb helyzetben lévő térségével, az Ormánsággal – mondta.

Az Orfű és Kovácsszénája közötti kerékpárút nemcsak turisztikai szempontból jelentős, hanem közlekedési okokból is, mert autóval a Kovácsszénája csak jelentős kerülővel érhető el Abaliget érintésével.

Fűzyné Kajdi Zita, Orfű polgármestere ezért azt is elmondta, hogy kerékpárral rövid idő alatt át tudnak hozzájuk jönni a kovácsszénájai lakosok és sokkal több szolgáltatáshoz hozzá tudnak jutni, és viszonylag jó a buszos összeköttetés a vármegyeszékhellyel. Hozzá is csatlakozva Novák Péter, Kovácsszénája polgármestere kitért arra, hogy ez a legszebb kerékpárút, rengeteg próbálkozásuk volt korábban, hogy megvalósítsák, de saját erőből nem sikerült. Beszélt arról is, hogy milyen engedélyeztetési nehézségekkel is meg kellett küzdeniük.

– Kovácsszénája egy kis 60 fős zsáktelepülés, de mi úgy szerettünk volna csatlakozni az orfűi körforgáshoz, hogy azzal az autósok, motorosok hadát ki tudjuk szűrni, viszont azokat a turistákat, hétvégi sportolókat, akik szeretik a természetet, szeretnek kerékpározni, őket tárt karokkal várhassuk – mondta a település első embere.

Nyugat-Baranya parlamenti képviselője, Nagy Csaba a projekttel kapcsolatban megjegyezte, hogy az abban is egyedi, hogy a gyermekek és az itt lakók részére közel négyszáz kerékpáros bukósisakot és más egyéb felszerelést osztanak ki ezzel elősegítendő a kerékpározás biztonságosabbá tételét.

Arról is szólt, hogy másfél évtizede kereste meg Novák Péter még a projekt ötletével, de a megvalósulására mindeddig várni kellett. Hiába szerette volna a legtöbb résztvevő, jelentősen nehezítette a fejlesztést az, hogy az egyik partnertelepülés, Cserdi elköltött kétszázmillió forintot a projektből. Ennyi pénz eltüntettek, s végül a kormány segítette ki a programot a források biztosításával.

– Az országos rendszert tekintve fontos lépés, hogy elkezdődött a nyomvonalak tervezése Siófoktól Pécsig, Baranyában pedig több alternatíva is rendelkezésre áll. Remélem, hogy a következő uniós finanszírozási ciklusban meg tudjuk építeni ennek a kerékpáros nyomvonalnak a másik lábát, amivel a vármegyeszékhelyet kötjük össze Siklóssal, Harkánnyal emelte ki.