Kezdőlap Közélet Nemzetközi si...

Nemzetközi sikerek a Siklósi Táncsics Mihály Gimnáziumban

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A siklósi gimnázium tanulója, Szegedi Zsófia még csak 17 éves, de már több nemzetközi versenyen ért el szép sikereket az informatika világában. A közelmúltban a New York-i Tudományos Akadémia által meghirdetett versenyen döntős lett. Eredményeire iskolája is nagyon büszke, hiszen azok meghatározó gondolatformáló szerepet játszanak a gimnáziumról kialakított képben. Szegedi Zsófiával és Fischer Zsolt intézményvezetővel beszélgettünk a tanuló eddigi eredményeiről és azok, a gimnázium életében betöltött szerepeiről.

Mióta foglalkoztat az informatika, illetve hány évesen döntöttél úgy, hogy ezen az irányvonalon szeretnél haladni?

Sz. Zs.: -Még az általános iskola alsós tagozatába jártam, amikor szüleim révén az interneten megláttam egy 3D nyomtatót. Tulajdonképpen az fogott meg és indított el ebbe az irányba. Először egy kis kézi, 3D-nyomtató tollat kaptam, majd különböző ösztöndíjak segítségével sikerült egy 3D-nyomtatót vásárolnom. Ezután, már 9. és 10. osztályos tanulóként vettem részt az X-Culture nevezetű nemzetközi versenyen, ahol a világ minden tájáról voltak csapattársaim. A verseny során angolul kellett kommunikálni a többiekkel. A verseny némiképp messze állt a természettudománytól, ami engem jelenleg a leginkább foglalkoztat: itt ugyanis egy általunk kiválasztott cégnek kellett piackutatást és marketinget végezni meghatározott szempontok alapján. A verseny során ismerkedtem meg azzal a fiatallal is, aki akkor már tagja volt a New York-i Tudományos Akadémiának. Általa jutottam el az intézet honlapjára. Így tavaly osztályfőnököm, Tóth Márta és Fischer Zsolt igazgató úr segítségével jelentkeztem és nyertem szeptemberben felvételt a programba.


Miről szólt a program? Milyen feladataid voltak?

-Az akadémia két témakörben indított kihívást, amelyben az egész világot érintő problémákra kellett megoldásokat találni. A verseny során mi magunk választhattuk ki a csapattársainkat. Én egy német, egy kolumbiai és egy Fülöp-szigeteki fiatallal kerültem egy csapatba. Kaptunk egy mentort is, aki egy angliai mérnök volt. Az intézmény által meghirdetett lehetőségek közül mi a telemedicina témakört választottuk. A verseny során egy olyan drón rendszert találtunk ki, amellyel Covid-19 teszteket lehet szállítani. Novemberben és decemberben folyt a fejlesztés, és most februárban lett meg az eredmény: döntősök lettünk.
Egy ilyen programban való részvétel nagy előnye, hogy további, akár az akadémia által meghirdetett kihívásban is részt lehet venni. Egy verseny elnyerése esetén ösztöndíjban is részesülhet az ember. De ami talán a legfontosabb, hogy számos, magas szakmai tudással rendelkező embert tudsz megismerni és lehet tőlük tanulni.

-A szorgalom mellett biztatásra is szükség van. Hogy érzed, kik voltak a legnagyobb segítségedre?

-A szüleim mindenben támogatnak, és nagyon örülnek annak, hogy részt vettem a programban. Természetesen az iskolától is minden támogatást megkapok, minden jelentkezésemben segítenek. A barátaim is velem együtt örülnek, ha valamiben sikert érek el.

A mostani és a korábbi sikereid, tapasztalataid alapján, melyik irányba képzeled a továbbtanulást?

-Több terület is érdekel: eddig az orvos vagy orvosbiológiai mérnök szak volt az, ami vonzott, de mostanában a matematika is előtérbe került. Mindenképpen a természettudományos irány az, amivel foglalkozni szeretnék.

A város és kiváltképp a gimnázium számára nagy kihívást jelent a pécsi középiskolák és gimnáziumok vonzereje. Az intézményben tanuló diákok ilyen jellegű sikerei pedig nagyban hozzájárulnak a gimnázium iránti nyitottság növekedéséhez. Mit jelent az intézmény számára Zsófi sikere?

F. Zs.: -Nagyon örülünk, ha mondhatom így, Zsófi tartós eredmény-sorozatának. Már a tavalyi évben is elért sikerek, eredmények, Zsófi önzetlensége is megmutatta milyen példaértékű a munkája. Az intézmény számára nagyon sokat jelent: egy gimnázium legfontosabb feladata az oktatási színvonal javítása, és annak elérése, hogy minél versenyképesebb legyen az intézmény. Igazgatóként arra vállalkoztam, hogy a pécsi nagy iskolák mellett, hasonló színvonalú oktatási intézmény valósuljon meg a városban. Ezen az úton pedig nagyon lényegesek azok a lépések, amelyek tanulóink oktatási eredményei.
Azt is meg kell jegyezni, hogy több olyan tanulónk van, akik nagyon szép eredményeket érnek el. Közösségi oldalunkon ezt igyekszünk is megmutatni. Az eredményeket azért is publikáljuk, hogy megmutassuk Siklósnak mi az ereje, hogy Siklóson tanulva hova lehet eljutni. Szeretném elérni, hogy újra kialakuljon az a nézőpont, hogy a Siklósi Táncsics Mihály Gimnáziumot válasszák továbbtanulásra a gyermekek.
Zsófi eredményei ezért is jelentősek számunkra. Zsófi maga egyébként egy nagyon tudatos tanuló, akinek könnyű segíteni, vagy inkább csak engedni kell, hogy szárnyaljon. Nagyon határozottan keresi meg azokat az útirányokat, amiken ő tovább tud haladni. S nyilván minden intézménynek és intézményvezetőnek alapvető kötelessége, hogy egy ilyen kivételesen tehetséges tanulót ezekben segítsen.


A gimnázium miben tudott segítséget nyújtani Zsófiának?

-Úgy gondolom, hogy egy tanuló fejlődése alapvetően függ attól a közösségtől is, ahol ő tanul, hiszen az ember egy komplex lény. Zsófi esetében sem lehet egyértelműen azt mondani, hogy csak a kiváló angol tudása járult hozzá ahhoz, hogy ide jutott. Vagy említhetném a remek műszaki vagy természettudományos előképzettségét. Bekerült egy nagyon jó és lelkes osztályba is, amit osztályfőnökük,Tóth Márta kolléganőm szinte anyaként gondoz: minden egyes rezdülést és kérést képvisel. A nyelvi és egyéb területeken való fejlődésben pedig a kollégák is részt vettek és vesznek folyamatosan. A sok „kis” dolog összeadódik, ami mellett természetesen kell az a tanuló, aki rengeteg időt és energiát fordít a fejlődésre – a kötelességen túl is. Továbbá ez mellett természetesen ott van a kellően támogató család, akik igyekeznek mindent megteremteni ahhoz, hogy tudatos gyermekük fejlődjön. Én azt mondanám, hogy így együttesen áll össze a kép, de mindennek alfája és omegája a tanuló belső énje, hogy ő mit akar elérni és ezért mit tesz.