Káosz volt Siklóson, most rendet tennének

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Élhetetlenné vált a belváros – ezt még az előző polgármester mondta ki, aki egy intézkedéssel komoly parkolási problémákat okozott. A város igyekszik rendet rakni az új parkolási rendelettel, miközben új ingyenes parkolóhelyeket kialakítását is tervezik.

Siklóson már jó ideje okoz problémát az, hogy a szűk belvárosi rész nagyon alárendelt lett az autós forgalomnak és kezdett élhetetlenné válni. A 2019 őszén megalakult új képviselő-testület éppen ezért napirendre tűzte a parkolási rendszer átalakítását, egyeztettek a rendőrséggel, a közlekedési hatósággal, Borbás László mérnök vezetésével hosszútávú közlekedési koncepciót állítottak össze, amit ősszel el is fogadtak.

-A közlekedés és a parkolás terén káoszt és fenntarthatatlan állapotot örököltünk – mondta Riegl Gábor, Siklós polgármestere. – A Felszabadulás utca átépítése után kevesebb lett a parkolóhely, miközben ingyenesen adott ki bérleteket az előző vezetés, ezeknek köszönhetően a belvárosi rész élhetetlenné vált. A helyzet kezelése a polgármesteri programomban is szerepelt, erre adtak felhatalmazást a választók.

Mint ismert, a veszélyhelyzetben ugyan a képviselő-testület hatáskörét egy személyben gyakorolja a polgármester, de a városvezető ezúttal is egyeztetett a teljes testülettel az új parkolási szabályozásról, amelynek legfontosabb változásai között szerepel:

  • egyes zónák díjainak súlyozása a Felszabadulás és a Dózsa György utca tehermentesítésének érdekében
  • néhány övezet átsorolása, egyes parkolók díjmentessé tétele
  • az I. zónában 1 órás maximális várakozási idő bevezetése, ami a bérletesekre is vonatkozik.

  • Mojzes Tamás alpolgármester elmondta, nem bevételi oldalról közelítették meg a kérdést, a hangsúly a forgalom szabályozásán volt, figyelembe vették a lakhatási politikát, a várostervezési folyamatokat és a környezetvédelmi szempontok is. Hirdi Attila városüzemeltetésért felelős alpolgármester hozzátette: a bizottsági üléseken több képviselő is szorgalmazta a bérletár felülvizsgálatát, hiszen látható volt, hogy az ingyenességgel nagyságrendekkel nőtt a bérletet kiváltók száma, és ez is okozta a parkolási zsúfoltságot.

Mint mondta, a Parkolási Iroda tapasztalatait és javaslatait is szem előtt tartva határozták meg a 2021-es bérletárakat, ami a siklósi lakosoknak havi 800 forint lett.

(Ez az összeg nagyságrendekkel kisebb mint más városokban, hiszen Pécsen ennyiért mindössze két órát lehetne parkolni.)

A befolyó pénzt egyébként további, ingyenesen igénybe vehető parkolók létrehozására szeretnék fordítani: 2021-ben a Zöld Város programban kialakítandó helyeken felül több mint félszáz újabbat szeretnének építeni. A bevételből ráadásul az elhasználódott, elöregedett automaták fokozatos cseréjére is sor kerülhet.

Rudolf Zsolttól, a Pénzügyi-Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság elnökétől megtudtuk az új parkolók építése, a meglévők átalakítása költségvetési szinten nagyságrendileg 20 millió forintos kiadást jelent, tehát nem a bevételnövelés a cél, hanem egy hosszú távon és szakértők által kidolgozott jól működő rendszer.

Megjegyezte azt is, hogy időarányos bérletértékesítésre kerülhet sor, azaz kevesebbet kell fizetni majd az éves bérletekért a vírushelyzet miatt kieső időszakok után az autósoknak.