Kezdőlap Interjú Ez egy másik ...

Ez egy másik világ a kisvárosban

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Siklósi Zeneiskola igazgatója, Márki Norbert büszkén mesélt arról, hogy az előző tanévhez képest, az idén több gyermeket írattak be, és reméli, hogy ez a tendencia szeptemberben is folytatódik. Kiemelte, hogy nagyon jó a kapcsolatuk a városvezetéssel, szó esett a helyi kultúrát erősítő tervekről, illetve arról, hogy mennyire fontos a zeneoktatás. Ahogyan az a hely is, ahova a diákok érkeznek. Hiszen, mikor belép az ember a zeneiskola ajtaján, úgy érzi, egy másik világba került, ahol nyugalom van. És erre nagy szükségük van a mai fiataloknak.

Mitől jó egy zeneiskola?

–A mi iskolánk azért ismert, mert nagyon sok jó pedagógusunk van, akik országosan elismertek, sok komoly eredménnyel rendelkeznek. A másik, amit mi eredménynek tartunk, ha az itt tanuló gyerekek egy része profi zenész lesz, másik fele pedig amatőr zenészként itt marad helyben. Ilyen a hegedűegyüttes és a fúvószenekar.

Hogy lehet a gyerekek érdeklődését felkelteni? Mennyire köszönhető a sok beiratkozás a szülőknek, és mennyire a zeneiskola marketingjének?

–Alapvetően két úton érjük el a gyerekeket. Az egyik, hogy a szülők szeretnék ebbe az iskolába hozni őket. Vagy azért, mert ők is ide jártak annak idején, vagy valamiért fontosnak tartják a zenetanulást. A másik a mi marketingünk, amely ott kezdődik, hogy elmegyünk az általános iskola első osztályosainak szülői értekezletére. Bemutatkozunk, elmondjuk, mivel foglalkozunk, és miért ajánljuk a zenetanulást. Illetve szoktunk hangszerbemutatót is tartani, legutóbb ki is próbálhatták őket a gyerekek. Ezt mi Hangszersimogatónak neveztük el. Azt szeretnénk, ha megkedvelnék, ha rajonganának a hangszerekért. Ez annyira eredményes volt, hogy közel ötven beiratkozót hozott ebben a tanévben. Annak ellenére, hogy Siklóson is fogy a gyereklétszám, nekünk sikerült növelni.

Mennyire tart ki a kezdeti lelkesedés, illetve, hogyan lehet fenntartani?

–Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy egyénre szabottan tudjuk a zenét oktatni. Nem úgy vagyunk, mint az általános iskolában, ahol egy osztályt ugyanazzal a tananyaggal kell tanítani. Nálunk egy pedagógus egy gyerekkel foglalkozik, és az ő képességeihez tudja igazítani a tananyagot. A ritmusérzék és a hallás is fejleszthető. A kottakép olvasása, a rendszeres gyakorlás, ezek mind olyan hatással vannak az agy bizonyos részeinek fejlődésére, melyek mindenképpen jótékony hatással vannak a gyerekre.

Ön mit lát, valóban túlterheltek a gyerekek?

Az én véleményem, hogy túlterheltek. Nagy lexikális tudást kell elsajátítaniuk. Túl sokat vannak az iskolában, az én gyerekkoromban maximum fél kettőig voltunk ott. Nagyon gyakran még az iskola után is tanulnak, van, hogy este kilencig-tízig. Fontos, hogy a gyerekek sokat játsszanak. A sport és a zene nagyon hasznos a fejlődésük szempontjából.

Miért szeretnének zenét tanulni a gyerekek? Mi motiválja őket?

–Láttunk már mindent! Van olyan gyerek, aki pontosan tudja, hogy kürtöt akar tanulni, van, akinek megtetszik a zenetanulás, szinte mindegy neki, hogy milyen hangszeren. És van, aki azért, hogy imponáljon a szülőnek. Az már a mi feladatunk, hogy próbáljuk vele megszerettetni a zenét, és hogy tartson ki. A mindennapi gyakorlás olyan teher, amit nem mindenki tud felvállalni. Nem az a cél, hogy mindenkiből profi zenészt csináljunk. Ha azonban nagyon nem gyakorol, akkor megáll a fejlődés.

Mennyire megy gördülékenyen az iskolákkal való együttműködés?

–Szimbiózisban élünk az iskolákkal. Mivel egy intézmény vagyunk, tagintézményként működünk, talán ezért is jobb a párbeszéd. Nagyon jó a kapcsolatunk a vezetőkkel, könnyen együtt tudunk dolgozni.

Milyen távlati céljai vannak a Zeneiskoláénak?

–Mindenképpen erősíteni szeretnénk a zeneiskola szerepét a városban. Szerencsére most nagyon jó a kapcsolatunk a városvezetéssel, és támogatják a zeneiskolát. Fischer Zsoltnak, a Siklósi Táncsics Mihály Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola vezetőjének is nagyban köszönhető mindez, aki minden fórumon kihangsúlyozza, hogy nemcsak a gimnázium és az általános iskolák vannak, hanem a művészeti iskola is. Szeretnénk a város kulturális életében értéket létrehozni, hogy az emberek lássák, Siklóson van művészet, zene. Néhány évvel ezelőtt elindítottunk egy regionális együttműködést Beremenddel, Villánnyal, Harkánnyal, egy hangversenyt tartottunk is. Úgy terveztük, hogy ebből hagyomány lesz, de sajnos közbeszólt a járványhelyzet. Az őszi időszakban szeretnénk ezt folytatni!