Sikerült jóval az átlagos szint alá csökkenteni a kórházi fertőzések számát a Szigetvári Városi Kórházban – tudtuk meg az intézmény vezetésétől. Az örvendetes jelenség tudatos intézkedések következménye; ezek egyike a takarítói szolgálat stratégiai-technológiai újraszervezése volt.
Harmincnál is több takarítónő dolgozik folyamatosan, 12 órás munkarendben a Szigetvári Városi Kórház osztályain, szakrendelésein, folyosóin és irodahelyiségeiben – közölte a Téma Baranyával Novák-Király Zsuzsanna, az intézmény takarítószolgálatának vezetője. A korábban a veszprémi kórház tisztán tartásának megszervezéséért felelős, tapasztalt szakember januárban került a Szigetvári Kórházba, ahol – idézte fel – Berecz János főigazgató stratégiai fontosságú döntést hozott a takarítás szakmai szintre való emelésével.
Nem véletlen ez a kifejezés: a takarítás ugyanis, ha azt megfelelő színvonalon és megfelelő tudás birtokában végzik, egy szakma. Tanítják és vizsgát is kell tenni belőle – így történt ez a szigetvári kórház személyzetének esetében is. Az intézmény finanszírozásában a takarítók OKJ-s képzésen sajátították el a szakma megfelelő ismeretét, cserében pedig tanulmányi szerződést írtak alá a kórházzal. „A kórház is jól járt a befektetéssel, és a takarítónők is: szívesen járnak dolgozni, örömmel végzik a munkájukat” – mondta a vezetőjük, Novák-Király Zsuzsanna.
„A kórház vezetése elengedhetetlenül fontosnak tartja a higiéniai követelmények maximális betartatását, hiszen a gyógyítómunka hatékonyságának ez képezi az alapját. Ezért volt szükség a takarítószolgálat új alapokra helyezésére” – emelte ki Novák-Király Zsuzsanna, aki szerint az intézkedéseknek köszönhetően megszűnt a takarító munkatársak körében a fluktuáció is, ezáltal stabil és jól szervezhető, tervezhető a takarítás. A képzett, állandó csapatot takarítókocsikkal szerelték fel, és modernizálták a takarítástechnológiát is – minden adott tehát a megfelelő színvonalú munkához.
Ami meglehetősen összetett, hiszen a járóbetegellátás, az osztályok, a műtők területét mind folyamatosan tisztán tartják (utóbbiakat emelt fertőtlenítőszer-mennyiséggel), ráadásul tavaly óta már sürgősségi osztály is működik a kórházban, jelentős mentőforgalommal – ezen a terepen is külön szervezést igényel a higiéniai feltételek megteremtése. „A takarítószemélyzetünk erre maximálisan felkészült” – szögezte le a szolgálat vezetője.
Az intézményben nem találkozni a hazai közegészségügyben mindennapos elhanyagolt mellékhelyiségekkel sem. Mint megtudtuk, az összes mellékhelyiséget óránként végigjárja a személyzet – ha kell, többször is –, takarítják és ellátják vécépapírral, fertőtlenítőszeres kézmosóval. „Bárki bármikor ellenőrizheti, hogy valóban így van-e, mindent rendben fog találni” – mondta Novák-Király Zsuzsanna.
A takarítói munka az intézményben megszakítás nélkül folyik, annak szem előtt tartásával, hogy melyik napszakban melyik területen van szükség, lehetőség a takarításra, fertőtlenítésre, hiszen – szögezte le a szolgálat vezetője – egy kórház a napnak egyetlen órájában, vagy hétvégén, ünnepekkor sem maradhat takarítatlanul.
Mészáros Erika – Fotó: Szigetvári Kórház